vineri, 25 februarie 2011

Cum ne dam seama daca o masina a fost lovita?

     De foarte multe ori, se intampla sa dam peste masini care aparent par o afacere buna. Dar daca ducem masina la tester sau la un service auto, primim vestea proasta ca a fost lovita si reparata. Sunt foarte multe astfel de cazuri, de masini lovite grav si reparate de mantuiala, prin care vanzatorii dau tepe celor care le cumpara. Cum sa ne dam seama singuri daca o masina a fost sau nu lovita?

    Inca din capul locului, vrem sa spunem ca luam in discutie loviturile mai grave, care au facut airbagurile sa sara sau au indoit structura de rezistenta a masinii (lonjeroane, sasiu, stalpi, etc). Nu suntem nicidecum absurzi sa ne luam de micile tamponari care au loc la ordinea zilei, cauzatoare doar de indoituri de aripi, spoilere crapate sau faruri sparte.


Loviturile frontale
    Ne putem da seama daca masina a suferit un accident frontal mai grav destul de usor. In primul rand, cu capota lasata la locul ei, ne uitam la linia tuturor elementelor din fata: spoiler, faruri, grila, aripi si capota. Daca exista lufturi intre acestea, sau diferit stanga-dreapta, inseamna ca masina a fost atinsa. Ne putem da seama si daca farurile sunt noi, ca ceva a patit masina. Dar ca sa aprofundam, trebuie sa ne uitam cu capota ridicata.
Sub capota trebuie sa verificam tragerul, aripile si lonjeroanele.

     Primul lucru la care trebuie sa ne uitam este tragerul - acea piesa metalica ce uneste aripile si unde este inchizatoarea capotei. Daca este stramba sau inlocuita, a suferit un accident. Ne mai uitam si la prinderile radiatorului si cele ale farurilor, sa fie intacte. Insa toate aceste piese se pot inlocui cu unele noi, in cazul unui accident minor. 
     Pentru a sesiza un accident mai mare, trebuie sa ne uitam la lonjeroane. Acestea se vad cu capota ridicata. Daca sunt ruginite sau au urme de suduri ruginite, inseamna ca s-a umblat la ele. Ne mai uitam la aripi, pe interior, si la contra-aripi, sa fie la linie si fara suduri. In plus, ne mai putem uita si la oalele amortizoarelor - in unele cazuri de accident, si acestea sunt reparate prin sudura si revopsire.


Lonjeroanele se vad si fara sa fie bara data jos, cu putina migala.

      Daca masina nu are semne de suduri, indoituri sau vopsea proaspata la lonjeroane, contra-aripi, oale si trager, aceasta nu a suferit un accident major. Insa trebuie sa ne uitam cu atentie, pentru a face diferenta dintre vopseaua veche, murdarie, suduri originale si cele cauzate de reparatie. 

Loviturile laterale 
    O masina reparata, iese foarte greu la linie ca cea originala. Cu usile inchise, urmarim linia celor doua portiere laterale, sa fie continua, nu o usa mai sus si alta mai jos. Urmarim aceasta linie si in partea de sus, cu plafonul, dar si jos, sa fie paralele cu linia pragurilor. 
     Pragurile laterale si ele trebuie sa fie la linie. Ne dam seama daca au fost sudate si reparate cu kit, uitandu-ne de-a lungul lor. Daca prezinta valuri, sigur acolo s-a umblat
Trebuie verificat fiecare stalp in parte de urme ale reparatiilor.

    Daca masina pare cam dubioasa, putem investiga mai mult. Deschidem portierele si ne uitam la toti cei 6 stalpi: cel din fata, unde este balamaua portierei frontale, cel din mijloc si cel din spate, unde este inchizatoare usii spate. Aici, aceeasi poveste: fara valuri, urma de kit si indoituri. Ca daca exista asa ceva, stalpul a fost lovit. Tot cu usile deschise, ne uitam si la praguri sa fie drepte si la linie cu ornamentele de plastic din interior.

 Loviturile din spate
    Sunt multe masini care au suferit astfel de accidente, evident, din pricina altui sofer. Si aici se repeta povestea: daca haionul sau portbagajul prezinta lufturi, a avut loc o lovitura. Stopurile si ele trebuie sa fie la linie cu restul caroseriei, la fel si spoilerul sin spate. Daca insa ni se pare ceva necurat, deschidem haionul si ne uitam in portbagaj. 

In afara de linia generala, trebuie sa verificam si sub mocheta din portbagaj. 

      In portbagaj, ridicam mocheta sau capacul pentru a ajunge la tabla. Aceasta trebuie sa fie dreapta, fara urme de suduri, indoituri sau vopsea noua. De obicei suportul rotii de rezerva este greu de reparat ca in starea originala, asa ca daca vedem ca nu este perfect rotund sau ca a fost tabla inlocuita, sigur a fost un accident mai grav din spate. Tot in portbagaj ne putem uita si in laterale, sub capacele de plastic care acopera tabla. Fara urme de kit, indoituri sau suduri, inseamna ca masina nu a fost lovita acolo. 

E simplu sa nu luam teapa
     Oricine poate invata sa depisteze o masina care a fost lovita si reparata. Oricine poate sa faca diferenta dintre o reparatie buna si una proasta. O singura regula: sa vedem cat mai mult fier (piese, lonjeroane, tabla, etc) si sa depistam orice urma de lucratura asupra sa (sudura, kit, revopsire, etc). Si mai tineti minte o zicala buna: daca o masina este la o oferta care pare mult prea buna sa fie adevarata, probabil ca asa si este!



Articol preluat de pe 4tuning.ro



2 comentarii:

  1. as dori sa imi ziceti va rog cum se poate depista daca km au fost dati inapoi???? acest lucru il fac multi vanzatori de masini

    RăspundețiȘtergere
  2. Din pacate nu prea pot fi depistate usor aceste escrocherii . Dar se poate observa cat de utilizata a fost masina dupa cat de tocit este schimbatorul de viteze si volanul. Ca sa va face-ti o idee , verificati pe masinile prietenilor , daca se poate pe una cat mai similara respectiv identica , cu cea pe care doriti sa o cumparati.

    RăspundețiȘtergere