vineri, 25 februarie 2011

Terminologie:

ABS
    Sistemul ABS (engleză anti-lock braking system sau germană Antiblockiersystem) este un sistem pentru vehicule motorizate ce previne blocarea roților în timpul frânării. Aceasta prezintă două avantaje: permite șoferului să păstreze controlul direcției în timpul frânării și scurtează distanța de frânare.


AIRBAG
    
    O pernă de aer (engleza airbag) este un dispozitiv de siguranță pentru autovehicule sub forma unui balon din material flexibil. Este proiectat să se umfle rapid în cazul unei coliziuni, pentru a preveni lovirea pasagerilor de obiectele dure din interiorul autovehiculului.
     Un studiu din SUA arată că au fost salvate până la 6.000 de vieți omenești mulțumită pernelor de aer.Aceast număr este reprezentativ numai pentru Statele Unite.






ACC (Adaptive cruise control)
Control de croaziera adaptabil. Dispozitiv constand dintr-un tempomat care se adapteaza la vitezele celorlalti participanti la trafic, ajustand distanta dintre vehicule. In viitor ACC va oferi coloanelor de camioane posibilitatea de a utiliza mai usor un anume tronson de circulatie fara a pune in pericol siguranta traficului.


ASR
Sistemul de reglarea a fortei de tractiune – reduce momentul de rotaţie al motorului în cazul in care, la demaraj, roţile tind sa patineze, astfel asigurand o aderenţă mai bună pe drumurile cu aderenta scazuta, nisip-zapada-gheata. Dacă o roata începe să patineze, calculatorul motorului reduce sistematic cantitatea de combustibil injectat, lucru prin care puterea motorului, si cu aceasta forţa de tractiune care trebuie transmisă, se reduce.


BAS
Asistenta la franare. Sistemul recunoaste intentia soferului de a pune o frana totala calculand viteza de deplasare si puterea actionarii pedalei de frana. Sistemul Activeaza automat intreaga putere de franare, obtinandu-se astfel un spatiu de franare foarte scurt.

CARBURATOR
Dispozitiv care masoara proportia de combustibil si aer necesara formarii unui amestec, amestec de aer-combustibil care este ars la cilindri. Mai exact este mecanismul prin care aerul si combustibilul sunt atomizati si introdusi la 
motor. In prezent carburatorul nu mai este asa de des folosit, el fiind inlocuit cu injectia.

CDI
Injector diesel comun, denumit de cei de la Mercedes Common-Rail-Diesel-Injektion-Direckinspritzer.

CERAMICA
Material usor si extrem de rezistent care a inceput sa se foloseasca si in industria auto. Porsche si Mercedes (CL 55 AMG) folosesc acest material la placutele de frana, ele fiind mult mai fiabile decat cele din otel. Au o rezistenta deosebita, o greutate cu 60% mai mica decat cele din otel si o rezistenta la timpul de folosire de 300.000 de km. Greutatea scazuta micsoreaza masa fara suspensie si sporeste confortul de mers.

CLIMATRONIC
Instalatie automata de climatizare a habitaclului. Instalatia, comandata electronic produce si mentine temperatura dorita in interior. Sistemul controleaza temperatura aerului evacuat, cantitatea si distributia acestuia precum si intensitatea radiatiei solar.

COMMON RAIL
Alimentarea duzelor de injectie de o singura instalatie aflata sub presiune. Instalatia comuna de injectie se declanseaza electronic.

COMPRESIE
Presiunea exercitata asupra amestecului combustibil-aer la cilindru in cazul motorului cu aprindere la bujii si presiunea exercitata asupra aerului in cazul motorului diesel. Aceasta presiune mareste eficienta combustiei si creste randamentul motorului.

COMPRESORUL
Pompa care comprima aerul pentru a creste puterea motorului. Actionarea acestui compresor duce la o crestere a consumului de combustibil. Jaguar si Mercedes folosesc compresoare pentru a creste puterea motorului. Compresorul se intalneste si la instalatia de racire.

COMPRESOR DE SUPRAALIMENTARE(Supercharger)
Forteaza patrunderea aerului la motor. Termenul este folosit pentru compresoarele mecanice dar el poate fi de mai multe feluri; poate fi chiar si un turbocompresor.

CONTROLUL TRACTIUNII
Sistem care limiteaza devierea rotilor la accelerare. Acesta actioneaza franele si reduce acceleratia atunci cand semnaleaza o deviere a rotilor.

CUTIA DE VITEZE AUTOMATA
Sistemul care asigura schimbarea automata a treptelor de viteza in functie de parametrii stabiliti de conducatorul auto: pozitia pedalei de acceleratie si viteza autovehiculului. Schimbatorul are mai multe pozitii: P: pozitia pentru stationare R: marsarierul N: rulare libera D: pozitie permanenta pentru rulare inainte 3: pozitie pentru drum cu denivelari 2: pozitie pentru drum de munte/urcus 1: pozitie pentru urcus abrup.


EBV
Distribuţia electronică a forţei de frânare. La autovehiculele cu tractiune faţă, partea din faţa este mai grea decât partea din spate, astfel încât în cazul acţionării frânelor, centrul de greutate al autovehiculului se deplasează spre faţă. Prin aceasta aderenta la rotile spate scade simtitor si rotile tind sa se blocheze. Prin distributia forţei de frânare, franarea automobilului se realizeaza mai eficient, iar fenomenul de blocare al rotilor este inlaturat. 



EDS
Blocarea electronică a diferenţialului. Dacă o roată motoare pierde aderenta, in conditii grele de deplasare, inpiedicand deplasarea autovehiculului, printr-o forta de frânare definită, roata fara aderenta este frânată, astfel forta de tractiune asupra roţii se deviază catre roata cu aderenţă mai bună, permitand deplasarea .



ESP (ESC)
    Controlul Electronic al Stabilității ( Electronic Stability Control - ESC; Electronic Stability Programme - ESP) este unul din sistemele de siguranța activa pentru automobile. Tehnologia îmbunătățește stabilitatea autovehiculului prin detectarea și minimizarea derapajelor. ESC-ul intervine atunci când detectează pierderea controlului asupra autoturismului acționând sistemul de frânare astfel încât șoferul recapătă controlul asupra autovehiculului. Frânarea este acționată automat, selectiv și independent pe oricare dintre roți (de ex., pe roata exterioară din față pentru contracararea supravirării sau pe roata interioară din spate pentru contracararea subvirării). Unele sisteme ESC reduc și putearea motorului până când este recăpătat controlul asupra autovehiculului. Poate fi redusă accelerația mașinii prin oprirea alimentării cu carburant a motorului, șoferul sesizând că pedala de accelerație nu mai funcționează. ESC-ul nu îmbunătățește performanța în virare, ci previne pierderea controlului. Sistemul ESC se bazează pe mai mulți senzori care detectează diferențele de viteză de rotație între roțile față și spate precum și deplasarea șasiului în lateral față de traiectoria impusă de sistemul de direcție. Reacția ESP este foarte promptă, de ordinul milisecundelor. Organizația americană non-profit IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) estimează că prin folosirea acestei tehnologii pe toate autoturismele o treime din numărul accidentelor fatale ar fi prevenite.

DIFERENTIAL
Permite rotirea, la diferite valori pe minut a rotilor din stanga si din dreapta. La curbe, roata din exterior se invarte mai repede decat cea aflata in interior, pentru a compensa distanta mai mare pe care trebuie sa o parcurga.


DIFERENTIAL DE BLOCARE
Tip de diferential care poate bloca cele doua distributii pentru a elimina miscarea diferita a celor doua roti. Acest lucru ajuta la o tractiune maxima in conditiile unui drum alunecos.


DIFERENTIAL PARTIAL DE ALUNECARE LSD
Imbunatateste tractiunea impiedicand roata care patineaza sa primeasca puterea de la motor. Acest dipozitiv face ca ambele roti tractoare sa aiba aceeasi viteza de rotatie indiferent de tractiunea disponibila.


DIRECT INJECTION
Injectie directa care presupune injectarea combustibilului direct in camerele de ardere, unde arderea este rapida si totala. Injectia directa se intalneste la motoarele Otto si Diesel. La motoarele Diesel zgomotul puternic al exploziei, a fost redus de Audi printr-o turbionare exacta a aerului si printr-un amestec foarte bun al combustibilului.


DOHC (Double Overhead Camshaft)
Motoarele cu doi arbori cu came in chiulasa situate deasupra cilindrilor. Un arbore actioneaza valva de admisie iar celalalt valva de evacuare. Prescurtarea este folosita de englezi.


EBD (ELECTRONIC BRAKE DISTRIBUTION)
Forta de franare de pe fiecare roata este distribuita electronic de catre acest sistem.


ECU
Sistem care controleaza motorul, monitorizeaza si ajusteaza toate functiile importante ale masinii. Are in vedere variabilele de mediu (temperatura exterioara, densitatea aerului, temperatura motorului), turatia motorului si conditiile de functionare ale acestuia.


EGR (Exhaust Gas Recirculation System)
Este proiectat pentru reducerea emisiilor. Acest sistem scade cantitatea de NOx din emisiile esapamentului. Oxizii de azot (NOx) iau nastere la temperaturi de combustie foarte inalte. EGR-ul scade temperaturile de combustie si prin urmare scade si emisia de NOx.


EON (ENHANCED OTHER NETWORK)
Acest sistem permite radioului masinii sa transmita anunturile din trafic ale celorlalte posturi in programul curent.


ESS (Electronic Stability System)
Regleaza patinarea tractiunii.


ETC (Electronic Traction Control)
Tractiunea este controlata electronic.


FARURI DE CEATA
Faruri auxiliare montate mai jos decat farurile standard pentru a reduce reflectarea luminii pe timp de ceata. Acest tip de faruri au un fascicul mai larg decat cele standard.


FIBRA DE CARBON
Fasii de carbon pur fixate de rasini plastice prin incalzire, vacuum sau presiune. Corpul rezultat este foarte rezistent la tensiune, usor si flexibil dar foarte scump.


FIBRA DE STICLA
Fibre mici de sticla incastrate in plastic. Acest material compozit rezistent si durabil este folosit la caroseria masinilor de curse, a masinilor sport si chiar a celor de pasageri.


FIS - Display-ul de informatie al soferului
Computerul de bord, care afiseaza distanta parcursa, viteza medie de la pornire, consumul total si momentan, temperatura din interior sau exterior.


FRANA CU DISCURI
Sistem de franare alcatuit din doua placute rezistente la frecare care actioneaza strangand de o parte si de alta un disc de otel pe care este fixata roata. SE foloseste mai des decat cea cu tambur pentru ca este mai rezistenta la temperaturi ridicate (pana la 500 de grade Celsius) sau la conditii de umezeala. Datorita temperaturilor ridicate discurile de frana pot fi ventilate pe interior, caldura degajata in procesul de franare fiind degajata. Creste astfel performanta franarii.


FRANA CU TAMBUR
Tip de frana compusa dintr-un tambur rotitor inchis si placute fixe (sabotii). La apasarea pedalei de frana sabotii intra in contact fortat cu peretele tamburului si incetinesc miscarea rotii. Acest tip de frana este folosit cu precadere la rotile din spate. Eficienta acestor frane este scazuta doarece se incalzesc foarte usor.


FRANARE ASIMETRICA
Forta de franare este distribuita pe fata sau pe spate. Franarea asimetrica va trebui sa ajusteze tractiunea masinii la fiecare capat in timpul apasarii franei, pentru o distanta cat mai mica de oprire.


FUNCTIA MEMORY
Se intalneste la scaunul soferului si are functia de a memora pozitiile individuale ale scaunului si chiar a oglinzii. Pot fi memorate trei pozitii ale persoanelor. La schimbarea soferului, scaunul si oglinda pot fi aduse in pozitia memorata.


GLOBAL POSITION SYSTEM
Sistem de pozitionare globala. Sistemul GPS determina prin satelit pozitia autovehiculului iar informatiile oferite de el sunt transformate de sistemul de navigatie in recomandati pentru deplasare.


HDi
HDI este un motor cu rampa comun - ("common rail") - o singura pompa care trimite combustibilul la toti cilindrii,sub presiune ridicata.


HIDROPNEUMATICA
Tip de suspensie care spijina caroseria pe perne cu aer si nu pe arcuri de otel. In prezent doar Citroen foloseste acest tip de suspensie.


INJECTIE
Se intalneste la motoarele cu ardere interna si spre deosebire de carburator, injectia ofera o masurare a combustibilului si a aerului mai precisa. Rezultatul: o putere crescuta, o economie de combustibil si emisii de gaze scazute. Motoarele sofisticate folosesc cate un injector la fiecare cilindru pentru a masura cat mai precis combustibilul. Sistemele simple sunt echipate cu un singur injector pozitionat in camera centrala.


MOTOR CU CILINDRI IN LINIE
Tip de motor cu cilindrii situati in acelasi plan. Este intalnit la motoarele cu 4 cilindri si chiar la cele cu 6. Acest tip de motor este mai usor de produs decat unul cu cilindri in V.


MOTOR CU CILINDRI IN V
Tip de motor cu cilindrii dispusi in V, in unghi de 30-90 grade. Aceste motoare sunt mai compacte decat cele cu cilindri in linie.


MOTOR DIESEL
Motor pe baza de motorina care nu are nevoie de bujie sau carburator pentru aprindere. Combustibilul este injectat in capatul cursei de compresiune si este aprins de caldura degajata de aerul comprimat in cilindru.


MOTOR IN DOI TIMPI
Motor rar utilizat la automobile care are nevoie de o rotatie a cilindrului sau de doua curse ale pistonului pentru cursa de lucru.


MOTOR ORIZONTAL CU CILINDRI OPUSI
Tip de motor la care cilindrii sunt dispusi la 180 de grade unul fata de celelalte. In comparatie cu motoarele cu cilindri in linie sau in V acest tip de motor este mai plat. caest tip de motor este intalnit la modelele Porsche 911 flat-6 si Subaru flat-4.


MPI (Multipoint Injection)
Injectie multipunct care ofera o aprovizionare optima cu combustibil. Fiecare cilindru are propriul lui injector.


MSRReglarea momentului de rotatie al motorului. Acesta funcţie este integrata în sistemul Traction Control (TCS). Dacă pe o suprafaţă carosabilă cu polei sau gheaţă se decelereaza brusc sau se trece într-o treapta de viteză inferioară, are loc o alunecare a roţilor motoare. MSR-ul înregistrează acest lucru prin senzorii sistemului antiblocare şi stabilizeaza, printr-o ridicare dirijată a turatiei motorului, starea autovehiculului.


OBD (On Board Diagnose)
Prescurtare pentru sistemul de autocontrol al tuturor componentelor constructive necesare pentru reducerea substantelor nocive.


PES (Poly Elipsoid System)
Sistem care proiecteaza lumina farurilor printr-un reflector eliptic. Rezultatul este o iluminare foarte buna si proiectarea la inaltime mica a razei de lumina.


RDS (Radio Data System)
Transmiterea digitala a datelor emise de un post de radio; numele postului, ora.


RECUL
Intinderea suspensiilor in timpul mersului, opus amortizarii, care comprima suspensia.


SDI
Este prescurtarea folosita de constructorii automobilelor cu motor diesel, motor bazat pe absorbtie si injectie directa. Sigla apare in spatele masinii in locul destinat variantei de motorizare.


SEMI-AUTOMATIC
Renuntarea la pedala de ambreiaj. Sarcinile acesteia sunt preluate de un sistem de reglare actionat electric sau hidraulic menit sa preia fluxul de putere la mers. Sistemul a fost implementat pe Renault Twingo Easy. In prezent se utilizeaza pe Opel Corsa cu easytronic, a carui viteze se schimba electric.


SENZOR AIR FLOW
Componenta a injectiei electronice. Rolul acestui senzor este de a masura cantitatea de aer care intra in motor. Datele masuratorii sunt sunt folosite de computerul masinii pentru a calcula cantitatea de combustibil care va fi injectata in cilindri.


SENZOR DE PLOAIE
Senzor optico-electronic care recunoaste umezirea parbrizului si comanda stergatoarele de parbriz impreuna cu acoperisul masinii (in cazul modelelor cabrio).


SERVODIRECTIE
Sistem care reduce efortul de virare ajutandu-se de motor. Este foarte utila pentru manevrarea vehiculelor mari, de tonaj ridicat si chiar pentru turisme.


SRS (Supplemental Restraint System)
Sistem suplimentar de limitare a miscarii intalnit si la airbagul soferului dar si la cel al pasagerilor.


TCS (Traction Control System)
Reprezinta reglarea asistata a patinarii tractiunii.


TDI (Turbo Diesel Injection)
Denumire patentata de Volkswagen pentru motoarele diesel construite de ei. Inovatia o reprezinta combinatia dintre injectia directa si supraalimentarea motoarelor. Rezultatul este un consum mic si o putere mai mare a motorului.


TRACTIUNE INTEGRALA (QUATTRO)
Acest tip de tractiune distribuie fortele motrice permanent si variabil pe rotile din fata si spate. Permite transferarea maxima a fortei asupra pistei indiferent de tipul drumului. Quattro ofera antrenare pe directia inainte daca o singura roata are aderenta la drum. Avantajele unui motor cu quattro sunt: uzura scazuta a rotilor, rezerve extinse de siguranta, siguranta activa la cel mai inalt nivel si o valoare superioara a acceleratiei.


TRACTIUNE PE FATA(FWD)
Rotilor din fata le este distribuita puterea motorului. Tractiunea fata este superioara celei spate datorita comportamentului bun al automobilului in conditii de drum proaste. Spatiul habitaclului este optimizat datorita amplasarii componentelor tractoare in partea din fata a masinii.


TRACTIUNE PE SPATE - RWD (Rear Wheel Drive)
Toata puterea este directionata catre rotile din spate. Avantajul acestei tractiuni este manevrabilitatea si accelerarea superioara. Pe un drum prost, cu denivelari tractiunea spate nu este recomandata.


TRACTIUNE PE TOATE ROTILE - AWD (All Whell Drive)
Puterea motorului este trimisa la toate cele 4 roti. Sistemele AWD sunt superioare celor 4WD deoarece pot fi folosite indiferent de starea drumului. Acest sistem dispune de un diferential care permita rotilor din fata si din spate sa se invarta la viteze diferite. AWD asigura o buna tractiune.


TURBOCOMPRESOR(Turbo suflanta)
Tip de compresor a carui roata de compresie este actionata de o turbina care se roteste in gazele de esapament. Turbocompresorul ofera energie gratuita dar poate cauza o pierdere a puterii motorului atunci cand nu exista gaze de esapament. Acest tip de compresor se foloseste la motoarele diesel pentru ca acesta emana o cantitate mai mare de gaze de esapament.


TURBOINCARCATOR 
Dispozitiv de incarcare pus in functiune de gazele de esapament ale motorului. Cu ajutorul gazelor fierbinti din conducta de evacuare turbina invarte compresorul. Acesta la randul lui mareste admisiunea de aer care combinata cu combustibil produce mai multa putere. Turboincarcatoarele folosesc compresoare centrifuge.


Informații preluate de la automarket.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu